Rejestracja stowarzyszenia kultury fizycznej i UKS


Rejestracja stowarzyszeń kultury fizycznej, których statuty nie przewidują prowadzenia działalności gospodarczej - Uczniowskie Kluby Sportowe (UKS-y).


W celu zarejestrowania stowarzyszenia sportowego w ewidencji należy złożyć następujące dokumenty:

  1. Wniosek komitetu założycielskiego o wpisanie do:
  • ewidencji stowarzyszeń kultury fizycznej, których statuty nie przewidują prowadzenia działalności gospodarczej
  • uczniowskich klubów sportowych.
  1. Załączniki do wniosku (oryginały dokumentów):
  • listę członków założycieli (co najmniej 15 osób), posiadających pełną zdolność do czynności prawnych, z danymi wymaganymi przez ustawę Prawo o stowarzyszeniach tj.: imiona i nazwiska, datę i miejsce urodzenia, adres zamieszkania wraz z kodem, własnoręczny podpis, zaś przy związku stowarzyszeń – lista założycieli zawierająca minimum 3 stowarzyszenia kultury fizycznej, lista delegatów reprezentujących stowarzyszenia na zebraniu założycielskim związku oraz uchwały statutowych władz stowarzyszeń wyrażające wolę utworzenia związku i aktualne wyciągi z Krajowego Rejestru Sądowego lub z ewidencji stowarzyszeń będących założycielami związku,
  • oświadczenia członków założycieli o posiadaniu obywatelstwa polskiego, pełnej zdolności do czynności prawnych i pełni praw obywatelskich (zgodnie z art. 3 ust. 1 Ustawy Prawo o stowarzyszeniach). Małoletni w wieku od 16 do 18 lat, którzy mają ograniczoną zdolność do czynności prawnych, mogą należeć do stowarzyszeń i korzystać z czynnego i biernego prawa wyborczego, z tym że w składzie zarządu stowarzyszenia większość muszą stanowić osoby o pełnej zdolności do czynności prawnych.
  • protokół z zebrania założycielskiego,
  • uchwałę członków założycieli o utworzeniu stowarzyszenia kultury fizycznej/UKS,
  • statut stowarzyszenia,
  • uchwałę o przyjęciu statutu,
  • uchwałę o wyborze komitetu założycielskiego wraz z umocowaniem go do wszelkich czynności związanych z wpisem do ewidencji,
  • lista obecności na zebraniu założycielskim,
  • informację o adresie stałej siedziby stowarzyszenia (w tym zgoda dysponenta lokalu),
  • informacje zawierające dane kontaktowe: adres do korespondencji (jeżeli jest inny niż adres siedziby), nr telefonu, fax, e-mail,
  • oraz jeżeli na zabraniu założycielskim zostały wybrane władze stowarzyszenia:
  • uchwałę o wyborze Zarządu,
  • uchwałę o wyborze Komisji Rewizyjnej.
  1. Podpisany statut /2 egzemplarze/ pod rygorem nieważności powinien zawierać zgodnie z art. 10 ust.1 ustawy Prawo o stowarzyszeniach:
  • nazwę stowarzyszenia, odróżniającą je od innych stowarzyszeń, organizacji i instytucji,
  • teren działania i siedzibę stowarzyszenia,
  • cele i sposoby ich realizacji,
  • sposób nabywania i utraty członkostwa, przyczyny utraty członkostwa oraz prawa i obowiązki członków,
  • władze stowarzyszenia, tryb dokonywania ich wyboru, uzupełniania składu oraz ich kompetencje,
  • sposób reprezentowania stowarzyszenia oraz zaciągania zobowiązań majątkowych, a także warunki ważności jego uchwał,
  • sposób uzyskiwania środków finansowych oraz ustanawiania składek członkowskich,
  • zasady dokonywania zmian statutu oraz sposób rozwiązania się stowarzyszenia.

Stowarzyszenie, które zamierza tworzyć terenowe jednostki organizacyjne, jest obowiązane określić w statucie strukturę organizacyjną i zasady tworzenia tych jednostek.
Osoba prawna może być jedynie wspierającym członkiem stowarzyszenia.
Wniosek z wymienionymi dokumentami należy złożyć w siedzibie Starosty, właściwego ze względu na siedzibę stowarzyszenia.

Stowarzyszenia, których cele statutowe obejmują także inne cele niż sportowe oraz prowadzące działalność gospodarczą, podlegają rejestracji w Krajowym Rejestrze Sądowym na zasadach ogólnych.
Opłata skarbowa za wydanie decyzji wynosi 10,00 zł.