Starostwo Powiatowe w Zawierciu
Powróć do: Współpraca z NGO

Likwidacja i wykreślenie z ewidencji Starosty: KS, UKS, Stowarzyszenia zwykłego

 

Likwidacja i wykreślenie z ewidencji Starosty:

- klubu sportowego działającego  w formie stowarzyszenia, nieprowadzącego działalności gospodarczej, 
- uczniowskiego klubu sportowego,
- stowarzyszenia zwykłego.

 

Wykreślenie klubu sportowego działającego w formie uczniowskiego klubu sportowego (UKS) lub stowarzyszenia, którego statut nie przewiduje prowadzenia działalności gospodarczej albo stowarzyszenia zwykłego - z ewidencji prowadzonej przez Starostę - jest możliwe dopiero po zakończeniu likwidacji.

Dokonuje się jej na zasadach dotyczących stowarzyszeń (art. 36-39 ustawy Prawo o stowarzyszeniach).

Likwidacja klubu/stowarzyszenia polega na całkowitym zakończeniu jego działalności, zadysponowaniu jego mieniem oraz wykreśleniu z ewidencji po zaspokojeniu lub zabezpieczeniu wierzycieli.

Przebieg postępowania:

1. Jeżeli członkowie stowarzyszenia/klubu sportowego chcą, aby zakończył on swoją działalność i byt prawny, powinni na zebraniu członków:

  • sporządzić listę obecności,
  • podjąć zgodną z zapisami statutu (w przypadku stowarzyszeń zwykłych: regulaminu) uchwałę o rozwiązaniu klubu/stowarzyszenia,
  • sporządzić protokół z zebrania.

W uchwale należy określić datę rozwiązania stowarzyszenia/klubu, która zarazem wyznaczy początek jego likwidacji; wskazać cel, na który przeznaczony zostanie majątek likwidowanego podmiotu; można także powołać likwidatora. W przypadku braku takiego wskazania likwidatorami stają się członkowie zarządu (art. 36 ust. 1 ustawy Prawo o stowarzyszeniach).

2. Następnie likwidator:

  • pisemnie zawiadamia starostę (w terminie 14 dni od podjęcia uchwały) o wszczęciu postępowania likwidacyjnego klubu/stowarzyszenia oraz dołącza protokół z walnego zebrania wraz z uchwałą o rozwiązaniu stowarzyszenia/klubu i listą obecności,
  • podaje do publicznej wiadomości informację o wszczęciu postępowania likwidacyjnego (np. poprzez ogłoszenie w prasie / na stronie internetowej/na tablicy ogłoszeń urzędu na okres 30 dni).

3. W dalszej kolejności likwidator:

  • sporządza protokół przekazania dokumentów stowarzyszenia/klubu na przechowywanie – archiwizacji dokumentów (protokół podpisują zdający i przejmujący);
  • przygotowuje listę wierzycieli i dłużników;
  • przystępuje do zbycia majątku stowarzyszenia i egzekwowania długów oraz do zaspokojenia wierzycieli;
  • tworzy sprawozdanie finansowe
  • dokonuje zamknięcia ksiąg rachunkowych,
  • zawiadamia bank prowadzący obsługę stowarzyszenia/klubu,
  • dokonuje niezbędnych czynności urzędowych związanych z zakończeniem działalności,
  • składa do starosty wniosek o wykreślenie stowarzyszenia/klubu sportowego z ewidencji, sprawozdanie finansowe na koniec likwidacji oraz dowód opłaty skarbowej w wysokości 10 zł za wydanie decyzji (opłata dotyczy tylko Klubów Sportowych).

Dopiero z chwilą wykreślenia z ewidencji stowarzyszenie/klub traci osobowość prawną. Od decyzji w terminie 14 dni od chwili jej otrzymania można się odwołać za pośrednictwem starosty do Samorządowego Kolegium Odwoławczego właściwego ze względu na siedzibę stowarzyszenia/klubu.

Pliki do pobrania:

Wzór_Protokół z Walnego zebrania
Format: docx, 14.38 kB
Wzór_Uchwały o rozwiązaniu
Format: docx, 16.8 kB
Wzór_ lista obecności
Format: docx, 14.8 kB
Wzór_Obwieszczenia
Format: docx, 14.88 kB
WNIOSEK DO STAROSTY - składa likwidator
Format: docx, 23.57 kB
klauzula Informacyjna
Format: doc, 45.5 kB